کاربرد کلان داده در بازاریابی
جفری مور در سال ۲۰۱۲ این بیانیه زیبا را در توییتر خود منتشر کرد که: “بدون تجزیهوتحلیل دادههای بزرگ، شرکتها نابینا و ناشنوا هستند و مانند آهو در یک آزادراه سرگردان خواهند بود”. ممکن است این اظهار نظر کمی اغراقآمیز تلقی شود، اما این روزها، استفاده و مدیریت کلان دادهها (Big Data) تقریبا در هر سازمانی مورد قبول جهانی قرار گرفتهاند و از شواهد پیداست که این مهم در بخشهای بازاریابی و فروش، بیشتر مورد استفاده است.
در حالیکه توییت مور به طور خاص به تجزیهوتحلیل کلان دادهها اشاره داشت، این مورد در تمام جنبههای استفاده از کلان دادهها، از جمله مصرف داده، یکپارچهسازی، ذخیرهسازی و موارد دیگر صدق میکند. این که آیا شما در تلاش برای بهبود وفاداری و تعامل مشتری هستید، عملکرد خود را بهینه میکنید یا تصمیمگیری در مورد قیمتگذاری انجام میدهید یا خیر، نشان میدهد که کلان دادهها در بازاریابی ابزاری ضروری هستند.
اما سوال اینجاست که کلان دادهها چگونه بازاریابی و فروش را متحول میکنند؟ مطمئنا پاسخ به این مسئله با چالشهایی همراه است. ما باید از فناوری فضاهای ابری استفاده کرده و حجم عظیمی از دادههای جمعآوری شده را دستهبندی، فیلتر، پردازش و تجزیهوتحلیل کنیم. خوشبختانه، راهحلهای ابتکاری برای مقابله با این چالشها وجود دارد.
چگونه کلان دادهها در حال تغییر در بازاریابی و فروش هستند؟
در بازاریابی، کلان دادهها شامل جمعآوری، تجزیهوتحلیل و استفاده از مقادیر گستردهای از اطلاعات دیجیتال برای بهبود عملیات تجاری است، مانند:
-
دریافت نمای ۳۶۰ درجه از مخاطبان آنها
مفهوم “مشتری خود را بشناسید (KYC)” در ابتدا سالها پیش برای جلوگیری از کلاهبرداری بانکی مطرح شده بود. KYC بینش مناسب نسبت به رفتار مشتری را ارائه میدهد که زمانی محدود به موسسات مالی بزرگ بود. اکنون، به دلیل دسترسی به کلان دادهها، به لطف رایانش ابری و کلان دادهها، مزایای KYC حتی برای کسبوکارها کوچک و متوسط نیز در دسترس است.
تعامل مشتری، به طور خاص نحوه مشاهده و ارتباط مشتریان با نام تجاری شما، عامل اصلی در تلاشهای بازاریابی شماست. تجزیهوتحلیل کلان دادهها، اطلاعات شغلی مورد نیاز شما برای ایجاد تغییرات مثبت مانند بهبود محصولات موجود یا افزایش درآمد به ازای هر مشتری را فراهم میکند.
آگاهی از برند روش دیگری است که کلان دادهها میتوانند با تاکید بر آن، تأثیر قابل توجهی در بازاریابی داشته باشند. مطالعه خردهفروشی مبتنی بر داده در شرکت Aberdeen Group نشان داد که خردهفروشان با برنامهریزی مبتنی بر داده در مقایسه با سایر محصولات، سالانه ۲٫۷ برابر (۲۰٫۱٪ در مقابل ۷٫۴٪) آگاهی از برند بیشتری را به دست خواهند آورد.
داشتن دیدگاهی با تکیه بر ارزیابی عملکرد ۳۶۰ درجه از کلان دادهها، به بازاریابان امکان میدهد بهتر درک کنند که محتوای خاص مشتری را در چه زمانی و در کجا برای بهبود، شناسایی و یادآوری نام تجاری به صورت آنلاین و یا حضوری در فروشگاهها، ارائه دهند. کلان دادهها به شما امکان میدهند راهحلهای مناسبی را در گروه، برای عرضه محصولات خود داشته باشید حتی اگر بودجه بازاریابی شرکتهای بزرگ را در اختیار ندارید.
یکی دیگر از مزایای بزرگ کلان دادهها برای بازاریابی، بهبود جذب مشتری است. یک نظرسنجی از مک کینزی نشان داد که “کاربران با توجه به تجزیهوتحلیل مشتری، احتمال دارد ۲۳ برابر (از نظر جذب مشتری جدید) بهتر از رقبای خود عمل کنند.” استفاده از فضای ابری امکان جمعآوری و تجزیهوتحلیل دادههای سازگار و شخصی را از چندین منبع مانند وب، برنامههای تلفن همراه، ایمیل، چت زنده و حتی تعاملات فروشگاهی فراهم میکند.
-
بهرهمندی از اطلاعات در زمان واقعی
کلان دادهها میتواند به بازاریابان کمک کند از دادهها در زمان واقعی و در محیطهای رایانش ابری استفاده کنند. توانایی کلان دادهها برای به دست آوردن، پردازش و تجزیهوتحلیل دادههای مناسب، به سرعت و با دقت کافی برای اقدام فوری و موثر، با هیچ فناوری دیگری قابل مقایسه نیست. این مسئله هنگام تجزیهوتحلیل دادهها از GPS، حسگرهای اینترنت اشیا، کلیک روی یک صفحه وب یا سایر دادههای مورد استفاده در زمان واقعی بسیار مهم است.
تجزیهوتحلیل کلان دادهها یک جز اساسی در استفاده از کلان دادهها است. این مهم، هوش تجاری را فراهم میکند که با بهینهسازی عملکرد بازاریابی باعث صرفهجویی در وقت و هزینه میشود.
سه نوع کلان داده برای بازاریابان
بازاریابان به سه نوع کلان داده علاقهمند هستند: کلان دادههای مربوط به مشتری، مالی و عملیاتی. هر نوع داده به طور معمول از منابع مختلف به دست میآید و در مکانهای مختلف ذخیره میشود.
دادههای مشتری به بازاریابان کمک میکند تا مخاطبان هدف خود را درک کنند. دادههای واضح این دسته واقعیتهایی مانند نام، آدرس ایمیل، تاریخچه خرید و میزان جستجوی آنها در وب است. در برخی موارد، نشانههایی از این نگرش، ممکن است از فعالیتهای رسانههای اجتماعی، نظرسنجیها و انجمنهای آنلاین جمعآوری شود.
این موارد به شما کمک میکنند تا عملکرد خود را سنجیده و کارایی بیشتری داشته باشید. آمار فروش و بازاریابی سازمان شما، هزینهها و حاشیه سودها در این گروه قرار میگیرند. دادههای مالی رقبا مانند قیمتگذاری نیز میتواند در این گروه گنجانده شود.
کلان دادههای عملیاتی مربوط به فرآیندهای تجاری هستند. این موارد ممکن است مربوط به حمل و نقل و تدارکات، سیستمهای مدیریت ارتباط با مشتری یا بازخورد از حسگرهای سخت افزاری و منابع دیگر باشد. تجزیهوتحلیل این دادهها میتواند منجر به بهبود عملکرد و کاهش هزینهها شود.
نمونههای واقعی کلان دادهها در بازاریابی
مرور برخی مثالها برای امکان و بهبود استفاده از کلان دادهها الهام بخش است. ما باید بدانیم که کلان دادهها در بازاریابی در دنیای واقعی چگونه به نظر میرسند؟ این نمونهها نشان میدهند که چگونه سه شرکت با استفاده از کلان دادهها، موفقیت در بازاریابی خود را بهبود بخشیدهاند.
نتیجه سخن
استفاده از کلان دادهها چشم و گوش ما را در ابتکارات بازاریابی هستند. این اطلاعات بینش، چشمانداز و مشتریان ما را در سطحی از جزئیات که هرگز ممکن نیست، ثبت میکند. ما میتوانیم به اقدامات مخاطبان در زمان واقعی پاسخ دهیم و رفتار مشتری را در لحظه هدایت کنیم. کلان دادهها، بازاریابی و فروش را از راههایی تغییر میدهد که تا چند سال پیش غیرممکن بود.
:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0